Jak pobiec na zawodach w komfortowym tempie bez szarpania go (no i o tym, że o komforcie biegu w trakcie zawodów nie decydują tylko zawody)

Cześć !! 🙂

Dzisiaj podzielę się z Wami moimi doświadczeniami z zawodów biegowych odnośnie tempa biegu na zawodach. Opowiem na bazie moich doświadczeń, wpadek i wyciągniętych wniosków (Polak mądry po szkodzie ;)) Zaczynamy zatem. Zapraszam do lektury 🙂

 

Co to jest to komfortowe tempo na zawodach ?

Mmm… jakbym to ujęła …. ?

Na pewno każdy z nas zdefiniuje je inaczej, dla każdego z nas odczucia będą inne.
Nawet dla jednego człowieka te odczucia mogą być zmienne -w zależności od formy i stopnia wytrenowania.

Na pewno jest to tempo, które będzie zadowalać każdego człowieka (niezależnie jak szybko pobiegnie- na miarę swoich możliwości)i pozwoli zakończyć bieg z dobrymi odczuciami i samopoczuciem, może być ukierunkowane na wynik (to zależy – czego się zawodnik spodziewa po starcie).

13495589_1148574868516925_5871548708956545159_o (1)Zdjęcie pobrane z Galerii Gdyńskiego Centrum Sportu – Nocny Bieg Świętojański 🙂
Czytaj dalej Jak pobiec na zawodach w komfortowym tempie bez szarpania go (no i o tym, że o komforcie biegu w trakcie zawodów nie decydują tylko zawody)

City Trail on Tour‬ Bydgoszcz piątek 22 lipca 2016 i pozostałe weekendowe wspomnienia

Hejka Kochani 🙂

Piątkowy City Trail on Tour‬ w Myślęcinku już za nami 🙂 Więc i na blogu nie mogę o tym nie wspomnieć – jak na tradycję przystało 😉

A ponieważ ostatni weekend to dla mnie nie tylko zawody biegowe ale i wiele, wiele innych atrakcji – będzie też o tym 😉 Zatem zapraszam na fotorelację biegowo-weekendową 😉

20160722171 Czytaj dalej City Trail on Tour‬ Bydgoszcz piątek 22 lipca 2016 i pozostałe weekendowe wspomnienia

Bieg z przerwą w tle

Dzisiaj opowiem Wam o przerwach i bieganiu. Nie będzie to jednak mowa o przerwach między treningami  – dzisiaj opowiem Wam o przerwach w trakcie treningu i o przyczynach tych przerw oraz ich wpływ na trening no i o tym – czy warto je celowo robić 🙂

 

  1. Przerwy zamierzone z góry

Wszelkiego typu marsze przeplatane z biegami; są to marsze cykliczne, zaplanowane. Wykonuje się je w ten sposób np 4 min bieg – 1 minuta marsz.

Te przerwy na marsz znamienne są dla wszystkich planów dla początkujących adeptów biegania – tak aby ciało przygotować do ciągłego wysiłku; według metod marszo-biegów powracają do do formy po przerwach też biegacze, którzy biegali już przed przerwą.

Zapewne nieraz już słyszeliście o metodzie marszo-biegów  Gallowaya  to właśnie ta metoda pozwala na rozłożenie sił również na długich dystansach typu półmaraton-czy maraton. Pokonując długie dystanse za pomocą tej metody finalnie nie jesteśmy tak zmęczeni, gdyż uspokaja nam się podczas tych przerw tętno, odpoczywają mięśnie i szybciej dochodzimy do siebie po wielokilometrowym treningu czy po zawodach.

W trakcie pokonywania dystansów za pomocą tej metody – bardzo ważne jest aby tą taktykę stosować już od samego początku biegu a nie dopiero kiedy jesteśmy zmęczeni. Wniosek jest prosty – nie przyniesie w tym przypadku efektu ta metoda, gdy spowodowana będzie przymusową przerwą.

201604071123 Czytaj dalej Bieg z przerwą w tle

Bieganie a przemęczenie część 2 – czyli słów kilka o przyczynach przemęczenia i optymalizacji działań

Witam Was ponownie 🙂 W poprzednim wpisie poruszyłam temat przemęczenia i jego wpływu na formę po jednym treningu oraz opowiedziałam o tym, jak bycie “wiecznie” przemęczonym nam nie służy.

W dzisiejszym od … wpisie przedstawię Wam listę najbardziej przemęczających dla mojego biegania “zjawisk”, opowiem również o tym, jak zoptymalizować je. Po co ? Po to –  by nie tylko mieć tego świadomość ale i być zadowolonym z treningów i ogólnej radości życia.

Zaczynamy więc 😉

 

Sytuacje powodujące przemęczenie i optymalizacja działań dążąca do redukcji tych sytuacji

 

1.Brak odpowiedniej ilości snu

Spanie po 4-5 godzin  (u mnie) zniweczy efekty biegania według najlepszego planu treningowego i nie pomoże tutaj, że wykonujemy wszystkie czynności okołobiegowe tj. rozciąganie, okienko węglowodanowe, ćwiczenia czy  robimy odpowiednią ilość dni przerwy i inne “rzeczy”.

Nie mówię tutaj o niedosypianiu raz po raz ale chronicznym niedospaniu. Tutaj wniosek jest prosty: NIE WYSYPIASZ SIĘ – NIE JESTEŚ W FORMIE a dodatkowo stracisz odporność i kondycję i narazisz się na ryzyko kontuzji i nie pomoże Ci najlepszy plan treningowy bo balansujesz na krawędzi możliwości swojego organizmu, na krawędzi wyczerpania.

DSCN2542 Czytaj dalej Bieganie a przemęczenie część 2 – czyli słów kilka o przyczynach przemęczenia i optymalizacji działań

Bieganie a przemęczenie część 1 – czyli słów kilka o przemęczeniu i o jego wpływie na bieganie

Każdy z nas ma swoją ulubioną porę biegania. Mnie akurat przypasowały wieczorki  – tak było od początku przygody z tym sportem i tak zostało, że ta pora kojarzy mi się z treningową przyjemnością.

Często po całym dniu mogę wybiegać to – co się we mnie “nazbierało”, mogę na takim treningu pozbierać myśli czy wpaść na nowe pomysły (czemu sprzyja doskonałe natlenienie mózgu).

201605111520 Czytaj dalej Bieganie a przemęczenie część 1 – czyli słów kilka o przemęczeniu i o jego wpływie na bieganie

Regeneracja w bieganiu

W ostatnim poście na temat tego –  jak ma się bieganie do naszej odporności, wspomniałam  na temat regeneracji w tym kontekście  – artykuł tutaj.

Dzisiejszy post chciałabym całościowo poświęcić REGENERACJI  – bo to bardzo ważne zagadnienie.

 

Jak ja rozumiem regenerację w bieganiu ? Czym jest dla mnie?

Czym jest dla mnie regeneracja? Hmm … Regeneracja to taki czas, gdzie mogę odpocząć od biegania i gdzie … buduję swoją formę gdyż – gdyż nasza forma buduje się właśnie podczas przerw regeneracyjnych pomiędzy treningami a nie na treningach właśnie.

Podczas tych przerw po prostu odpoczywam od biegania – czyli nie biegam (chyba że jest to bieg regeneracyjny po zawodach), robię też inne “rzeczy”. Omówię je w punktach niżej.

Podczas tych przerw buduje się moja forma, regenerują się mięśnie –  zachodzą procesy naprawy włókien mięśniowych, buduje się siła i wytrzymałość. Regeneracja to również czas na odbudowę zasobów glikogenu mięśniowego więc staram się odpowiednią ilość węgli wsunąć. Nie zapominam też o proteinkach i tłuszczu, bo to bardzo ważne.

Proces odbudowy włókien mięśniowych podczas regeneracji fajnym, przystępnym językiem opisała na swoim blogu Małgosia UrygaJak rosną nam mięśnie ?

201605151581 Czytaj dalej Regeneracja w bieganiu

Bieganie a odporność na infekcje

“No to jak w końcu z Wami jest?” – zapytał mnie kiedyś kolega w pracy.

Przeziębienie nie opuszczało mnie już trzeci tydzień, z nosa ciekło, gardło bolało i do tego ten kaszel. Ilość połkniętych medykamentów nie dawała rady i do tego … ten stres.

 

Myślałem, że biegacze nie chorują

No jak to w końcu z Wami jest ? Myślałem, że biegacze nie chorują. Sam chciałem zacząć biegać ale poważnie zaczynam zastanawiać się nad tym, że nie warto. Patrzę na Ciebie i widzę, że to nie jest prawda, że ten kto biega – nie choruje, ma lepszą odporność, nie przeziębia się.

– Kto Ci to powiedział, że biegacze nie chorują ?

– Kilka artykułów przeczytałem w sieci o tym, że bieganie polepsza odporność,że ludzie nie mają przeziębień jak biegają, nie chorują. Sam chciałem zacząć biegać aby polepszyć odporność ale widzę, że nie warto. Ty a może Cię przewiało? Nie biegłaś ostatnio spocona ? A może się źle ubrałaś ? A może już w niektórych temperaturach, warunkach pogodowych nie powinno się biegać ? – zastanawiał się kolega.

201604271366 Czytaj dalej Bieganie a odporność na infekcje

Bóg na biegowym szlaku

O tym co najważniejsze jest dla mnie w bieganiu pisałam tutaj.

Pisałam o tym jak bieganie wpływa na różne aspekty życia, na dążenie do spójności czy rozwój osobisty, postrzeganie wiary prze ze mnie.

 

Dzisiaj chcę jednak podziękować Jemu, bo jest zawsze ze mną, nie tylko na szlaku.

Z nim wszystkie ścieżki i ciężary życia są lżejsze – ostatnio się  o tym nawet przekonałam.

On jest w otaczającej przyrodzie, w spokoju, ciszy i kontemplacji podczas treningu, w modlitwie.

On jest w każdym zapachu zmieniającej się z porami roku przyrody, w każdym kolorze liści, kwiatów, nieba i drzew – dosłownie wszędzie.

201605111500 Czytaj dalej Bóg na biegowym szlaku

Twoja droga

Bardzo często wydaje Ci się, że biegniesz/idziesz prostą drogą do celu;
 
bardzo często wydaje Ci się, że widzisz jej całokształt przed sobą po horyzont: jest równa, bez kolein, idzie Ci się nią łatwo;
 
niekiedy wydaje Ci się, że bardzo dobrze tą drogę znasz od podszewki i nic i nikt Cię na niej nie zaskoczy ;
 
idziesz/biegniesz tą drogą według najlepszego dla Ciebie planu;
 
zaplanowałeś już najbliższe lata; miesiące; dni poruszania się tą drogą;
krok po kroku realizujesz własną ustaloną strategię; popadasz w rutynę i błogą nieświadomość.
 
Jesteś pewien, że masz stabilny grunt pod nogami …
201607112355

Czytaj dalej Twoja droga